Tältä näyttää, kun kävelee Circular Quaeyn juna-asemalta kohti Oopperataloa. |
Lämpiön ikkkunoista aukeaa näkymä Harbour Brigdelle. |
Lämpiön parvekkeelta saa näköalan ilman ikkunaa. Oli lämmin päivä. |
Lämpiön värimaailma oli ihmeellinen. Se muistutti konsertin avauskappaletta, joka oli Henri Dutilleuxin Métaboles. Itse en oikein syttynyt kyseiseen teokseen. Riitta piti siitä enemmän. |
Oopperatalo on yllättävän monipuolinen ja -muotoinen kokonaisuus. |
Pyöreät muodot ovat kuin konsertin toinen teos: Camille Saint-Saensin 1. sellokonsertto, Op. 33. |
Marmoripinta on harmoninen. Kuvaisiko se sitten ainakin taustaltaan todella värikästä viimeistä teosta: Hector Berliozin Fantastinen sinfonia, Op. 14. |
Oopperatalon alkuperäinen arkkitehti oli tanskalainen, sitä oli rakentamassa aikanaan moni suomalainen. Ja talon pintamarmori on Ruotsista. |
Konsertti on ohi. Oli hienoa jälleen kerran nauttia kulttuurista. Edessä odottaa Sydneyn city. |
Kiitos oopperatalon kuvista ja konsertin luonehdinnasta. Hyviä kummatkin, ja kun vielä oli pohjoismaista viritystä yllä. Noiden arkitehtonisten muotojen, tilojen, pintojen tarkastelu eri valaistuksessa on varmasti virkistykseksi. Kun hieno rakennus on saatu valmiiksi se on iloksi kaikille. Samaa voisi sanoa Guggenheimin museosta NY:sta, vaikkei siellä konsertteja pidetäkkään. Saas nähdä saadaanko julkista rahoitusta ja ylipäänäsä Guggenhaimin Hesan konttoria rakenetuksi ? aika näyttää. Kiva idea ostaa konserttilippusarja talolle, vaikkei kaikki opukset oliskaan mieluisia.
VastaaPoista