sunnuntai 22. huhtikuuta 2012

Oopperaelämyksiä Sydneyssä: La Traviata ja Rangaistussiirtola



Sydneystä löytyy maailman kuuluisin oopperatalo, jonka tuntevat ja tietävät nekin, jotka eivät oopperasta välitä. Oopperanäyttämön lisäksi talossa on myös Sydneyn sinfoniaorkesterin konserttisali ja Sydneyn teatterin näyttämö. Sinfoniakonserttiin olemme taloon ehtineet, oopperat olemme katsoneet muualla. Opera Australianin tämän vuoden ulkoilmaooppera oli Verdin kalssikko La Traviata. Sydney Chamber Opera puolestaan tarjoili Philip Galssin oopperan In the Penal Colony eli Rangaistussiirtola, joka perustuu Frans Kafkan samannimiseen kertomukseen.

Lue lisää...



 Komeissa ja kiiltävissä kulisseissa keskellä kaupunkia



Opera Australianin La Traviatan esityksessä oli todella upeat lavasteet. Sydneyn oopperatalo näkyi oikealla, Sydneyn pilvenpiirtäjät vasemmalla, keskellä näyttämö, jota hallitsi jättiläiskokoinen kattokruunu. Ilma oli täydellinen, ei liian kuuma, ei kylmä, penkit siedettävät istua ja kerta kaikkiaan hienot puitteet erinomaiseen oopperailtaan.

Sydeyn oopperatalo ja Harbour Bridge olivat osa lavastusta

Opera Australian on todennut monien muiden tavoin, että tekstitys on paikallaan, vaikka esitettäisiin La Traviatan kaltaista klassikkoa. Siitä myös pisteet heille. Itse ooppera, musiikki ja laulu jäi väistämättä etäiseksi. Valtava katsomo, iso näyttämö veden päällä ei luo läheisyyttä. Äänentoistossa ja miksauksessa oli valittu tyyli, joka ehkä paremmin sopisi rockkonserttiin kuin klassiseen musiikkiin. Mutta se mikä nyansseissa menetettiin, voitettiin sitten volyymissa.

La Traviatanin esityksessä
vessassakin oli luksusta
Tylikästä, vai mitä?
Koskaan missään en ole käynyt yhtä hienossa kesätapahtuma vessassa. Paikalle ei ollut raahattu keikkuvia, sinisiä Bajamajoja, vaan sinne oli rakennettu tätä varten hienot vessat. Kädet saattoi pestä vedellä ja saippualla, kunnon peilit ja muutenkin kaikki viimeisen päälle.


Rahoittajat säätelevät täälläkin oopperan elämää ja esimerkiksi Opera Australian saa palata vain rajoitetun määrän ulkomaisia laulajia tuotantoihinsa. Oopperan johtajan mukaan tämä merkitsee käytännössä sitä, että tuotantoihin ei saada useinkaan sellaisia laulajia, jotka olisivat parhaita mahdollisia tehtävään. La Traviatanin kaltaisessa tuotannossa kokonaisuus muodostuu monesta osasta ja esimerkiksi parhaiden laulajien taidot eivät pääsisi edes tällaisessa tuotannossa esiin. Se mitä tuuli ei vie hukkuu kovaäänisten pauhuun.

Rangaistussiirtola laittaa ajattelemaan


Rangaistussiirola-oopperan lavastus oli
yksinkertainen ja tehokas
Sydney Chamber Operan esityksessä In the Penal Colony on tilanne toinen kuin suuressa ulkoilmaproduktiossa. Kamarioopperaa pienessä tilassa paljastaa kaiken, siinä yleisö pääsee lähelle, suorastaan iholle, seuraamaan henkilöiden elämää. Kaikki kuuluu ja kaikki näkyy.

Ooppera pohjautuu Frans Kafkan kertomukseen Rangaistussiirtola. Sen on säveltänyt amerikkalainen Philip Glass (2000) ja liberetto on Rudolph Wurlitzerin käsialaa. Yksinäytöksisessä oopperassa on neljä roolia, joista vain kaksi on lauluroolia. Orkesterina on jousikvintetto.

Loistava ooppera, jossa kaikki eri osaset lomittuivat niin, että muodostui kokonaisuus, josta ei halua jättää mitään pois. Vahvimman roolisuorituksen oopperassa teki rangaistusvankia esittänyt Anthony Hunt. Hän oli kerta kaikkiaan loistava. Hänen roolisuorituksensa oli hyvä osoitus siitä, että näyttämöllä voi vaikertaa, pelätä tai huutaa ilman, että päästää suustaan ääntäkään. Oopperan lauluroolit ovat rangaistussiirtolaan tulevalla vierailijalla ja siellä työskentelevällä upseerilla. Toinen mykkärooli on vartijan rooli.

Ooppera Skaala esitti oman versionsa Rangaistussiirtolasta Helsingissä vuonna 2006. Se esitys meni, mutta jos ja kun näet, että ooppera on tulossa ohjelmistoon niin mene, sitä kannattaa lähteä katsomaan kauemmaksikin.

Sydney Chamber Opera valmistaa neljä ooppera vuodessa ja kullakin on vajaa kymmenkunta esitystä. Esitykset ovat Sydneyn keskustanulkopuolella olevassa Parade Playhousessa, joka on NIDA:n eli  Australia's National Institute of Dramatic Artin omistama teatteri- ja opetustila. Sinne ei eksy vahingossa, mutta sinne kannattaa etsiytyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti