sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Nyt saan rauhassa lähteä

2.2.2014 Kynttilänpäivä, Bass Hill

Kun tuli päivä, jolloin heidän Mooseksen lain mukaan piti puhdistautua, he menivät Jerusalemiin viedäkseen lapsen Herran eteen, sillä Herran laissa sanotaan näin: ”Jokainen poikalapsi, joka esikoisena tulee äitinsä kohdusta, on pyhitettävä Herralle.” Samalla heidän piti tuoda Herran laissa säädetty uhri, ”kaksi metsäkyyhkyä tai kyyhkysenpoikaa”.
    Jerusalemissa eli hurskas ja jumalaapelkäävä mies, jonka nimi oli Simeon. Hän odotti Israelille luvattua lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen yllään. Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei kuolema kohtaa häntä ennen kuin hän on nähnyt Herran Voidellun. Hengen johdatuksesta hän tuli temppeliin, ja kun Jeesuksen vanhemmat toivat lasta sinne tehdäkseen sen, mikä lain mukaan oli tehtävä, hän otti lapsen käsivarsilleen, ylisti Jumalaa ja sanoi:
      - Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä,
      niin kuin olet luvannut.
      Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi,
      jonka olet kaikille kansoille valmistanut:
      valon, joka koittaa pakanakansoille,
      kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille.
    Jeesuksen isä ja äiti olivat ihmeissään siitä, mitä hänestä sanottiin.  (Luuk. 2: 22-33) 

Ihminen voi lähteä rauhassa tästä elämästä kohdattuaan Jumalan pelastuksen. Simeonin kiitoslaulua (Nunc dimittis) käytetään rukoushetkessä päivän päättyessä (kompletorio). Pyhän Hengen ohjaamana ihminen voi joka päivä nähdä ja kokea maailman valon. Silloin voi rauhallisin mielin käydä levolle päivän päättyessä.
Maria ja Joosef noudattivat juutalaisia tapoja ja veivät lapsen temppeliin uskonnollisen perinteen mukaan. Jokainen ihminen rakentaa elämäänsä tapoja ja tottumuksia. Kirkossa käyminen on hyvä tottumus, vaikka sen tekisi joskun pelkästään tavan vuoksi.

Jumalanpalveluksen voi kokea monella tapaa. Se on hiljentymistä, rukousta, yksinoloa, yhdessä oloa, laulamista, ehtoolliselle osallistumista... Jumalanpalveluksen osilla ja liturgialla on syvällinen sisältö, joka odottaa löytämistä.


Kirkossa voimme Marian ja Joosefin tavoin ihmetellä Jumalan salaisuutta. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti