tiistai 4. maaliskuuta 2014

Palvelenko itseäni vai toisia?

Laskiaissunnuntai 2.3. Bass Hill

(Joh. 12: 25–33)

Jeesus sanoi: »Joka rakastaa elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka tässä maailmassa panee alttiiksi elämänsä, saa osakseen ikuisen elämän. Jos joku tahtoo olla minun palvelijani, seuratkoon minua. Missä minä olen, siellä on oleva myös palvelijani, ja Isä kunnioittaa sitä, joka palvelee minua.

Nyt olen järkyttynyt. Mitä sanoisin? Isä, pelasta minut tästä hetkestä! Ei! Juuri tähän on elämäni tähdännyt. Isä, kirkasta nimesi!»

Silloin kuului taivaasta ääni: »Minä olen sen kirkastanut ja kirkastan jälleen.» Paikalla oleva väkijoukko kuuli äänen ja sanoi ukkosen jyrähtäneen. Jotkut kyllä sanoivat: »Enkeli puhui hänelle.» Silloin Jeesus sanoi: »Ei tämä ääni puhunut minun tähteni, vaan teidän tähtenne. Nyt tämä maailma on tuomiolla, nyt tämän maailman ruhtinas syöstään vallasta. Ja kun minut korotetaan maasta, minä vedän kaikki luokseni.» Näillä sanoilla Jeesus ilmaisi, millainen tulisi olemaan hänen kuolemansa.


Oman elämän rakastamisen vastakohtana on toisten palveleminen. Sana elämä on tässä käännetty kreikankielisestä sanasta ”psyyke”. Kyse ei ole pelkästään elämän rakastamisesta, vaan oman itsensä ylenmääräisestä palvomisesta, minäkeskeisyydestä ja narsismista. Minänsä rakastaja kuluttaa toiset ihmiset loppuun, eikä ahne saa koskaan tarpeekseen.

Jumalalta tuleva arkinen kutsumus johtaa meitä palvelemaan toinen toistamme. Keinoja sen toteuttamiseen löytyy yllin kyllin.

Jeesuksen rukouksessa on samoja elementtejä kuin Isä meidän –rukouksessa. Tuskaisessa huudossa ”Isä, pelasta minut tästä hetkestä” on kuultavissa ”äläkä saata meitä kiusaukseen” –pyyntö. Ja tokaisussa ”Ei!” puolestaan löytyy ”Tapahtukoon sinun tahtosi” –ulottuvuus.

Kun Jeesus pyytää Isää kirkastamaan nimensä, niin eikö ”pyhitetty olkoon sinun nimesi” tule lähelle tätä pyyntöä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti