tiistai 17. kesäkuuta 2014

Helluntai muutti historian

Hartauskirjoitus Suomi Newspaperissa 9 (5.6.2014)

Jeesus sanoi:
    ”Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.
    En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne. Vielä vähän aikaa, eikä maailma enää näe minua, mutta te näette, sillä minä elän ja tekin tulette elämään. Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä. Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni.”
Joh. 14: 15-21

On oikeastaan harmi, että suomalaisessa luterilaisessa perinteessä punainen on niin harvoin käytetty liturginen väri. Bass Hillin pappilan stolista – siis se kapea liina, joka papilla on alban päällä – punainen on ehdottomasti kaunein. Suomalaisessa katolista kirkkoa seuraavassa perinteessä punaista väriä käytetään Pyhän Hengen ja marttyyriuden värinä, siis vain muutaman sunnuntaina vuoden mittaan.
Helluntain väri on punainen, onhan kyseessä Pyhän Hengen vuodattamisen juhla.
Helluntaita edeltää kirkkovuoden ”juhla-aika”, johon kuuluvat mm. jouluun ja pääsiäiseen liittyvät juhlat. Helluntain jälkeen on ”arki”, ja sunnuntait onkin nimetty pääsääntöisesti siten, että kerrotaan monesko sunnuntai kyseinen pyhä on helluntaista.
Helluntaipäivän toisen vuosikerran evankeliumissa Jeesus ennakoi helluntain tapahtumia. Pyhä Henki on se Jumalan Henki, joka johdattaa meitä, rukoilee puolestamme, kasvattaa uskoamme ja luottamustamme Jumalaan.
Jeesus antaa Pyhälle Hengelle kaksi määritelmää. Toisaalta Henki on puolustajamme. Se puolustaa meitä pahaa, eli omaa lihaa, maailmaa ja Perkelettä vastaan. Pyhän Hengen yhteydessä elävä ihminen ei ole orpo, vaan hänellä on turvanaan Isä.
Toisaalta Jeesus sanoo, että tuo puolustaja on Totuuden Henki. Sekä totuus että tarve puolustukseen kuuluvat elämään.
Totuuden Henki osoittaa sen, kun teemme syntiä, eli erkanemme Jumalasta. Totuuden Henki ja omatuntomme moittivat meitä myös vääristä teoista, valehtelusta, varastamisesta, himoamisesta, ahneudesta...
Totuuden kolahtaessa seuraa syyllisyys ja syyllisyydentunto. Silloin Pyhä Henki käy puolustamaan meitä. Pyhä Henki puolustaa meitä Vanhan testamentin lain vaatimuksia vastaan. Taitavana puolustusasianajajana Henki toteaa, että nuo lait ja säädökset eivät enää koske meitä, sillä syntisyytemme on sovitettu.
Pyhä Henki puolustaa meitä myös itseämme vastaan. Moni ruoskii itseään parempaan elämään ja ankarampaan uskon harjoittamiseen. Oma riittämättömyys aiheuttaa pettymystä, väsymistä ja syyllisyyttä. Totuuden Hengen tehtävä on silloin muistuttaa, että elämä on armoa, ei suorittamista. Pyhä Henki johtaa meitä elämään luottamuksessa siihen, että Kristus on vapauttanut meidät orjuudesta.
Kun Pyhä Henki helluntaina vuodatettiin opetuslasten päälle, niin nämä saivat voiman ja rohkeuden lähteä kertomaan armollisesta Jumalasta.

Puolustaja, Totuuden Henki, johda sinä meitä, etsiessämme valkeuden teitä. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti