tiistai 17. kesäkuuta 2014

Olemme oksia, ei rypäleitä

Pyhän Kolminaisuuden päivä, 15.6. Woy Woy

Jeesus sanoo:
»Minä olen tosi viinipuu, ja Isäni on viinitarhuri. Hän leikkaa minusta pois jokaisen oksan, joka ei tuota hedelmää, mutta jokaisen hedelmää tuottavan oksan hän puhdistaa liioista versoista, jotta se tuottaisi hedelmää entistä enemmän. Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Eihän oksa pysty tuottamaan hedelmää, ellei se pysy puussa, ja samoin ette pysty tekään, ellette pysy minussa.

Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää. Ilman minua te ette saa aikaan mitään. Joka ei pysy minussa, on kuin irronnut oksa: se heitetään pois, ja se kuivuu. Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne palavat poroksi.
Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, voitte pyytää mitä ikinä haluatte, ja te saatte sen. Siinä minun Isäni kirkkaus tulee julki, että te tuotatte runsaasti hedelmää ja niin osoitatte olevanne opetuslapsiani. Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin olen minä rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani. Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.» (Joh. 15: 1–10)

Jeesuksen aikana Palestiina oli viinintuotantoaluetta ja viinitarhat arkinen näky. Siksi Jeesuksen puheissa löytyy paljon viinivertauksia.

Me emme ole viiniä, emmekä edes viinirypäleitä. Me olemme oksia. Oksan ainoa tehtävä on pysyä rungossa. Jos oksa pysyy rungossa, tuottaa se hedelmää automaattisesti ilman, että siitä tarvitsee murehtia. Rungossa kiinnipysyminen tapahtuu sekä yhdessä, esimerkiksi jumalanpalveluksissa, että henkilökohtaisesti hiljentyen Suuren viinitarhurin edessä.

Jokaisen oksan tuottama hedelmä on erilainen. Se riippuu kasvumaasta, lämpötilasta, juurista, menneisyydestä ja siitä kuinka viinitarhuri on versoja oksasta karsinut. Isä Jumalan viinikellarissa on erilaisia viinejä, jotka on valmistettu meidän hedelmistämme. Hedelmien laatu ratkaisee, tuleeko lopputuotteesta makeaa vai karvasta, täyteläistä vai kevyttä. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti